Pik Lenina – drugie podejście

p1130747fgW trakcie mojego odpoczynku w bazie pogoda powoli się pogarszała. Chmury i deszcze nawiedziły BC. Po 3 dniach odpoczynku ponownie wyruszam do C1. Spotkałem tam Rosjanina z Inguszetii  – Mohameda oraz Bułgara Stanislava. Żaden z nas nie miał zespołu, więc połączyliśmy siły. Prognozy pogody zapowiadały lekką poprawę – krótkie okno pogodowe za 3 dni. Aby je wykorzystać 2 dni wcześniej wyruszyliśmy w drogę do obozu drugiego. Mohamed ze względu na brak aklimatyzacji pozostał w C2 a ja i Stanislav poszliśmy wyżej do C3.

W nocy 2 sierpnia nasza para rozpoczęła atak szczytowy.  Początkowo podejście jest dość strome, a kamieniste odcinki pokryte lodem utrudniają podejście spowalniając nasze tempo. Świt zastał nas około 6400 m Po krótkim odpoczynku kontynuujemy wspinaczkę. Kolejnym trudnym elementem na wysokości około 6800 m jest wąska, śnieżna grań – nóż. Zamontowana tam lina poręczowa stanowi pewne ułatwienie i zabezpieczenie. Po pokonaniu tej przeszkody powoli idziemy dalej już mniej stromym zboczem by około południa stanąć na szczycie. Kilka zdjęć i rozpoczynamy zejście. Otrzymaliśmy ostrzeżenie o pogarszającej się pogodzie, co również sami mogliśmy zaobserwować – wzmagający się wiatr i zachmurzenie. Stanislav jest już dość zmęczony i co kilkadziesiąt minut zatrzymujemy się na chwile. Dla bezpieczeństwa trzymamy się razem. Popołudniu szczęśliwi wracamy do namiotu. Następnego w 3 obozie dołącza do nas Mohamed – pozostawiamy mu nieużyte kartusze z gazem i resztki żywności. Wraz z Stanislavem schodzimy niżej by wieczorem być z powrotem w 1 obozie.

Mohammed 3 dni później również zdobył szczyt, choć odmroził lekko jeden z palców dłoni.

Druga próba wejścia na szczyt przy akceptowalnej pogodzie nie była dla mnie problemem. Czułem zapas sił gdyby nastąpiły nieprzewidziane okoliczności. Co więcej, wszedłem na ten szczyt w stylu alpejskim – bez użycia wcześniej przygotowanych obozów czy zgromadzonych zapasów niosąc cały potrzebny ekwipunek wspinając się 4 dni od wyjścia z bazy do powrotu.

dscn2562gfp1130783gfp1130748gfp1130750fgp1130749fgdscn2574gfp1130764gfdscn2581gfp1130651gfp1130796gfp1130630fg

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *