Pik Lenina część 1

DSCN0004Pik Lenina (7134m) jest położony na granicy pomiędzy Kirgistanem a Tadżykistanem. Obecnie oficjalna nazwa to Pik Ibn Sina.  Brak opłat za wejście, trudności wspinaczkowych i łatwy dostęp w okolice bazy startowej czynią z niego popularny cel wypraw górskich zarówno jako samodzielny cel czy też aklimatyzacja przed trudniejszymi górami. Wbrew pozorom żaden siedmiotysięcznik nie jest łatwy czy bezpieczny. Według strony summitpost.org tylko co czwarta osoba staje na szczycie a nagłe załamania pogody są przyczyną częstych odwrotów lub tez poważnych odmrożeń i śmierci.

Pik Lenina jest jednym z 5 szczytów potrzebnych do zdobycia wyróżnienia Śnieżnej Pantery- odznaczenia przyznawanego za zdobycie pięciu 7tysiecznikłów byłego ZSRR – pozostałe 4 to Khan Tengri (7010m), Pik Pobeda (7435m), Pik Korzniewskiej (7105m) i Pik Komunizmu (7495m).

Sam wyjazd planowałem pół roku wcześniej szukając kolejnego wyzwania po wejściu na Mont Blanc. Kontuzja przekreśliła wszelkie plany przygotowania. Rozważałem nawet odwołanie wyprawy jednak pojechałem w gorszym stanie niż byłem rok wcześniej. DSCN0027

Skorzystałem z usług komercyjnego operatora – Ak-Sai Travel. Firma ta zapewniła mi zakwaterowanie w hotelu w Osh, przewóz do i nocleg w base campie.

Pamir zrobił na mnie ogromne wrażenie – te góry są naprawdę ogromne – o wiele bardziej majestatyczne niż Alpy, przytłaczają swą skalą. Ponieważ sama dolina jest już na wysokosci 3 – 3,5 k m nie ma tam drzew. Nic nie przesłania panoramy pobliskich ośnieżonych szczytów. Czuć w pewnym stopniu bezradność wobec sił natury. W przeciwieństwie do Europy nie ma tu służb ratowniczych, często brak sygnału sieci komórkowych a wokół żadnych osad ludzkich. Tutaj jesteśmy zdani tylko na siebie i ewentualną wątpliwą pomoc innych wspinaczy. Wśród kilkuset osób próbujących zdobyć szczyt każdego lata jest kilka ofiar.

DSCN0158Opis wyjazdu

Mój samolot wylądował w Osh około 4 nad ranem. Po odprawie bagażu spotkałem się z przedstawicielami biura Ak-Sai – śniadanie i około 10 rano małym busem w międzynarodowym rosyjko polsko francuskim składzie wyruszyliśmy do base campu. Kilka lat temu wybudowana droga nadal utrzymana jest w dobrym stanie a im bliżej gór tym piękniejsze widoki na kolorowe wzgórza. Kręte serpentyny niejednokrotnie przekraczają przełęcze ponad 3k m. Nieopodal Sary-Tash opuściliśmy asfaltową szosę przekraczając rzekę Kyzyl-Su by wyboistymi drogami wieczorem dojechać do base campu. Dość nagła zmiana wysokości w 24 h z praktycznie 0 do 3,7 k m powodowała odczuwalny dyskomfort.

Następnego dnia rano czulem się już o wiele lepiej i w towarzystwie pary francuzów udaliśmy się na aklimatyzacyjną wycieczkę trawiastą granią na pobliski szczyt Petrovskogo – dotarłem do około 4300m Trzeciego dnia wyruszyliśmy do camp 1. Większość ludzi wysłała cały bagaż za dodatkową opłatą (2 euro za kg) na jucznych koniach. Chcąc trochę oszczędzić zachowałem połowę zawartości plecaka co i tak stanowiło około 15 kg – później żałowałem 😉 DSCN0038

Ścieżka do C1 wiodła z początku łagodną łąką by przemienić się w kręte i strome podejścia przez niekończące się kamieniste pagórki, jeśli można tak nazwać łagodne wzniesienia przekraczające 4k m. Po 5 h zmęczony docieram do C1. Następny dzień to kolejny aklimatyzacyjny spacer w okolicy – tym razem około 4700m. Szóstego dnia o 3 nad ranem wyruszamy do obozu drugiego. Udało mi się dla bezpieczeństwa dołączyć do polskiej grupy by związanym liną przekraczać najniebezpieczniejszą cześć lodowca z wieloma szczelinami. DSCN0046

Po 10 h ciężkiego podejścia docieramy do c2 na wysokości około 5300m. Brak aklimatyzacji i zmęczenie daje nam się we znaki. Każdy ruch jest powolny i wymaga wiele wysiłku. W pogarszającej się pogodzie kopię w śniegu platformę i rozbijam namiot. Prognoza pogody nie sprawdza się – wiatr i śnieżyca przybierają na sile. Zmęczony próbując się ogrzać w śpiworze zastanawiam się tylko czy mój nowy namiot wytrzyma noc.

Cdn.

DSCN0153DSCN0143DSCN0065DSCN0082DSCN0090DSCN0091Obóz drugi.

Add a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *